close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

סרטן הערמונית: האם אתם צריכים להיבדק?

מערכת שורשג חשוון, תשפא21/10/2020

סרטן הערמונית הוא הסרטן השכיח ביותר בקרב גברים בישראל. ממחקרים רבים שנעשו בנושא מסתבר שגם ברחבי העולם המצב דומה. כמו כן, ככל שגברים מתבגרים השכיחות עולה

תגיות:
מה זה בעצם סרטן הערמונית?
סרטן, באופן כללי, קורה כאשר תאים מתחילים להתרבות ולצמוח ללא שליטה וללא בקרה.
גם בערמונית, שהיא בלוטה שנמצאת רק אצל גברים ותפקידה לייצר חלק מנוזל הזרע, יכולים להופיע תאים סרטניים. גודל הערמונית משתנה עם הגיל. אצל גברים צעירים גודלה כגודל אגוז, אבל היא עשויה להיות הרבה יותר גדולה אצל גברים מבוגרים.
עם תחילת התרבות תאי הערמונית, עלול להיווצר גידול שפיר או גידול ממאיר (סרטן). בגידול שפיר התאים אינם מתרחבים לעבר
איברים אחרים בגוף; אך יש סכנה שאם ימשיכו לצמוח באזור הערמונית, הם עלולים ללחוץ על איברים שבקרבתם.
לעומת זאת, כאשר הגידול הוא ממאיר, התאים "פולשים" לרקמות קרובות והורסים אותן. הם עלולים להתפשט בכל הגוף דרך מערכות הדם והלימפה, ואז ליצור גושים ממאירים חדשים באזורים נוספים; זה מה שמכונה "גרורות".

באיזה קבוצות אוכלוסיה זה נפוץ?
הסטטיסטיקה אומרת שסרטן הערמונית הוא הגידול הממאיר הנפוץ ביותר בין גברים. הנתונים מראים שסרטן זה אחראי ל - 21% מכלל מקרי הסרטן אצל גברים (ועל 8% ממקרי התמותה). למרות שלא בכל המקרים הגידול הוא ממאיר, מומלץ לבדוק את הנושא ברגע שעולה חשד.
סרטן הערמונית הוא הסרטן השכיח ביותר בקרב גברים בישראל. ממחקרים רבים שנעשו בנושא מסתבר שגם ברחבי העולם המצב דומה. כמו כן, ככל שגברים מתבגרים השכיחות עולה.

איך ניתן לאבחן סרטן הערמונית?
ביופסיית פיוז'ן - ביופסיה זו נעשית על בסיס של מיפוי מקדים של בלוטת הערמונית באמצעות MRI, הביופסיה נעשית באמצעות אולטראסאונד, מה שעוזר לבצע את התהליך בצורה מדויקת יותר ולעלות את אחוז גילוי המחלה.
בדיקת PSA - בדיקת דם בה בודקים את רמת החלבון המיוצר על ידי הערמונית. אם התגלו ערכים גבוהים, הרופא ישלח את המטופל מייד לבדיקות נוספות. חשוב לזכור שערכים גבוהים יכולים להצביע גם על גידול שפיר, וסרטן יכול להופיע גם במקרה של ערכים נמוכים.
בדיקת MRI - השימוש ב-MRI נעשה גם בשלב האבחון וגם בשלב המיקוד של האזורים החשודים בסרטן.
ביופסיה קלאסית - בדרך כלל עושים ביופסיה במקרים שבדיקת ה-PSA העלתה תוצאות חשודות. הביופסיה נעשית בעזרת אולטרסאונד. מחדירים מחט זעירה דרך הרקטום ואוספים באופן אקראי 12 דגימות תאים לבדיקה. לעיתים הבדיקה הזאת עלולה להטעות בגלל אקראיות הדגימות.

מתי לגשת לרופא?
מומלץ לגשת מיידית לרופא לבדיקות ואבחון ברגע שמופיעים אחד או יותר מהתסמינים הבאים:
? קושי בהטלת שתן;
? כאב או צריבה במתן שתן;
? זרם שתן איטי או מפוצל;
? זרם שתן לא רציף;
? תחושת צורך דחוף בהטלת שתן וקושי להתאפק;
? תכיפות במספר הפעמים של הטלת שתן;
? דם בשתן או בנוזל הזרע.
גם אם אחרי הבדיקות התברר שהסיבה לאחד או יותר מהתסמינים אינה דווקא גידול, רצוי לבדוק. אך אם חס וחלילה הסתבר שיש חשד לסרטן הערמונית - גילוי מוקדם יכול להציל חיים.
הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה